OPPIMISEN TUEN TEHTÄVÄKUVAT
OPISKELIJA
Opiskelijalta odotetaan aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta opintojen edistämisessä. Hänen velvollisuutenaan on osallistua opetukseen, jollei poissaololle ole perusteltua syytä, sekä suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti. Opintoihin kuuluu lisäksi niiden tavoitteiden ja sisällön kannalta tarpeellinen ja opiskelijan kannalta kohtuullinen määrä opiskelijan omatoimista työskentelyä.
Opiskelija voi hakeutua itse tai hänet voidaan ohjata tukitoimien pariin. Oppimisen tukea ei kuitenkaan ole suunnattu opiskelijan omavalintaisten tai luvattomien poissaolojen aiheuttamaan opinnoissa jälkeen jäämiseen.
RYHMÄNOHJAAJA
Ryhmänohjaaja seuraa säännöllisesti ryhmänsä opiskelijoiden opintojen etenemistä, oppimisen tuen tarvetta ja koulunkäynnin säännöllisyyttä.
Ryhmänohjaaja kokoaa aineenopettajilta tietoa opiskelijan opintojen sujumisesta ja välittää tukitarvehuomioita erityisopettajalle.
Ryhmänohjaaja pitää yhteyttä alaikäisen opiskelijan huoltajiin erityisesti opiskelijan koulunkäyntiin liittyvien, keskustelua vaativien asioiden osalta.
AINEENOPETTAJA
Oppimisen tuki on tarkoitettu aineenopetuksen tueksi niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan.
Aineenopettaja ottaa huomioon opiskelijan tuen tarpeet oppituntien suunnittelussa ja opetusjärjestelyissä, esimerkiksi valitsemalla monipuolisia opetusmenetelmiä ja eriyttämällä opetusta.
Aineenopettaja vastaa oman oppiaineensa osalta opiskelu- ja oppimisen taitojen opettamisesta sekä niiden kertaamisesta opintojaksoittain.
Opiskelijalla on oikeus saada tukiopetusta eli aineenopettajien antamaa opetusta ja ohjausta opiskelijan oppimiseen liittyviin tuen tarpeisiin vastaamiseksi. Tukiopetusta voidaan antaa myös opiskelutaitojen, kuten kielellisten, matemaattisten tai tietoteknisten valmiuksien, vahvistamiseksi taikka opiskelutekniikkaan liittyvien taitojen tukemiseksi.
Opiskelijan työskentelyä, oppimista ja osaamisen kehittymistä arvioidaan monipuolisesti ja säännöllisesti. Tukea tarvitsevalle opiskelijalle turvataan mahdollisuus osoittaa osaamistaan eri tavoin.
ERITYISOPETTAJA
Osana oppimisen tukea tarjotaan erityisopettajan antamaa ohjausta, tukea ja opetusta. Tällaisesta erityisopettajan antamasta oppimisen tuesta ei tehdä erityisopetuksen hallintopäätöstä.
Erityisopettajan antama oppimisen tuki voi olla ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyjen tarpeen arviointia sekä lukioaikaisten oppimisen ja osaamisen osoittamisen tapojen ja erityisjärjestelyjen suunnittelua yhteistyössä aineenopettajien kanssa.
Erityisopettaja voi yhdessä opiskelijan kanssa etsiä tälle sopivia opiskelustrategioita sekä antaa tukea ja ohjausta opiskelutaitojen kehittämiseen, kokonaisuuksien jäsentämiseen, tehtävien aikatauluttamiseen ja valmiiksi saamiseen sekä itsenäiseen ja tavoitteelliseen opiskeluun.
Erona erityisopettajan antamaan edellä kuvattuun matalan kynnyksen oppimisen tukeen on se, että hallintopäätökseen perustuva erityisopetus kohdentuu syvällisemmin todennettuihin oppimisvaikeuksiin tai muihin niihin rinnastettaviin syihin, eli se on systemaattisempaa ja tarkemmin tavoitteellistettua kuin oppimisen tuki.
Erityisopettaja vastaa erityisopetusta saavan opiskelijan erityispedagogisten tukitoimien tarpeen arvioinnista ja opiskeluun sekä osaamisen osoittamiseen liittyvien tukitoimien suunnittelusta.
OPINTO-OHJAAJA
Opinto-ohjaaja ohjaa ja tukee ryhmiensä opiskelijoita opinto-ohjelman laatimisessa, mitoittamisessa ja muokkaamisessa, opintojaksovalinnoissa ja ylioppilaskirjoitusuunnitelman tekemisessä.
Opinto-ohjaaja ohjaa ryhmänsä opiskelijoita jatko-opintojen suunnittelussa ja hakuprosessissa.