Taikkarin Teatteri

Taikkarin teatteri

TAIKKARIN TEATTERI on koulun oma, tutkiva opetusteatteri, jossa opiskellaan monipuolisesti näyttelijäntyötä sekä muita teatterin ja musiikkiteatterin osa-alueita. Oppiminen perustuu kokemukselliseen prosessiin. TEA 01-05 on näyttelijäntyön opintokokonaisuus. Lisäksi TEA -opintoja voi suorittaa esim. teatterimusiikin säveltämisestä tai tuotannon muissa osa-alueissa. Teatterin kurssitarjontaan kuuluu myös suosittu liveroolipelaamisen eli larppaamisen vuosittain järjestettävä kurssi.  Myös harrastuneisuudesta tanssin saralla voidaan hyväksilukea kursseja. Teatterikursseja voivat valita sekä musiikki- että kuvataidelinjalaiset, ja opetus toimiikin koulun sisällä molempia linjoja integroivana tekijänä.

TAIKKARIN TEATTERIn vuosittain valmistama teatterituotanto on Taikkarin taidonnäyte, jossa teatterin osa-alueet yhdistyvät ja kursseilla opitut taidot pääsevät vielä uudelle käytännönkemustasolle. Ohjaajana toimii teatterin ammattilainen. Muiden osa-alueiden opetuksesta vastaavat koulun omat lehtorit tai ao. alan ammattilaiset. Lavalla näyttelijöinä toimivat abiturientit. Sävellysen ja sovituksen opiskelijat ovat tehneet näytelmän laulut ja muun musiikin, jonka soittaa opiskelijoista koottu liveorkesteri. Julisteiden ja käsiohjelmien graafinen ilme on kuvataideopiskelijoiden käsialaa.  Tuotantojen tiimoilta tehdään yhteistyötä myös useiden koulun ulkopuolisten tahojen, mm. Savonlinnan Teatterin (puvustus) ja SAMIedun teatteritekniikan linjan (lavastus) kanssa.

Nenä-musikaalihupaelman (2020) tanssikohtaus (Kuva: Vili Väkeväinen ja Jemina Suonpää)

Kultaisen vasikan (2019) orkesteria (Kuva: Minna Niiranen)

Ääni- ja valoteknikot Tuntemattoman sotilaan 2017 esityksessä (Kuvaaja ei tiedossa)

Tuntematon sotilas 2017 (Kuvaaja ei tiedossa)