OPISKELU

Savonlinnan Taidelukiolla, tutummin taikkarilla on erityistehtävä kuvataiteen ja musiikin opetuksessa. Oppilaitoksemme on maamme vanhin taidekasvatukseen erikoistunut lukio, olemme tehneet pioneerityötä taidekasvatuksessa jo vuodesta 1967.

Taikkarin tehtävä on kaksiosainen. Koulumme on yleissivistävä oppilaitos, jossa suoritetaan lukion oppimäärä ja ylioppilastutkinto. Lisäksi jokainen opiskelija kehittää monipuolisesti taiteellisia taipumuksiaan joko kuvataide- tai musiikkiluossa. Taideaineiden osuus opinnoista on noin kolmasosa. Vuosien mittaan on todettu, että tämä on optimaalinen suhde, joka antaa valmiudet sekä perehtyä taideaineisiin että suoriutua hyvin yleislukio-opinnoista.

Tähän laatutekijään liittyviä vaatimustenmukaisuusasioita on koottu linkkeinä, linkin otsikko kertoo sisällöstä;

Opetussuunnitelma

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019, Määräykset ja ohjeet 2019: 2a. Opetushallitus.

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 (oph.fi)

Näissä opetussuunnitelman perusteissa ei ole säädelty lukiokoulutuksen erityistehtävien sisältöjä. Ne on tehty oppilaitoksessa ja statukseltaan ne ovat paikallisia oppiaineita ja niiden paikallisia opintojaksoja.

Opetussuunnitelma

Savonlinnan Taidelukion opetussuunnitelma

Ylioppilastutkinto

Ylioppilastutkintoa hallinnoi ja ohjeistaa Ylioppilastutkintolautakunta

KOSKI-palvelu (OPH)

Opetushallituksen kansallinen opiskeluoikeuksien ja suoritusten keskitetty integraatiopalvelu KOSKI sisältää opetuksen ja koulutuksen valtakunnalliseen tietovarantoon tallennetut tiedot oppijoiden yksittäisistä opiskeluoikeuksista, opintosuorituksista sekä suoritetuista tutkinnoista.

Opetuksen ja koulutuksen tietovarannon yhteisrekisterinpitäjiä ovat tietoja tallentavat opetuksen ja koulutuksen järjestäjät yhdessä tietovarantoa ylläpitävän Opetushallituksen kanssa. Käytännössä tätä tallennustoimintaa hoitavat oppilaitokset, mm. Savonlinnan Taidelukio.

KOSKI-palvelu | Opetushallitus (oph.fi)

Oppimateriaalit

Oppilaitos voi vapaasti päättää käytettävistä oppimateriaaleista. Savonlinnan taidelukiolla on käytössä kolmen eri kustantajan materiaaleja;

Lukion oppimateriaalit – Otava Oppimisen palvelut

Sanoma Pro

Studeo | Paremman oppimisen puolesta

Lisäksi opettajamme tuottavat runsaasti omaa materiaalia ja esim. kuvataiteen ja musiikin opetus nojaa vahvasti tällaisiin.

Oppimiseen liittyvät ohjeet ja käytänteet

Suositukset opiskelijoille tekoälyn käytölle oppimisen tukena

Lähteiden käyttö sekä plagiointi ja vilppi

Oppimisen arviointiin liittyvät ohjeet ja käytänteet

Arviointia säädellään opetussuunnitelmassamme, mutta opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijoiden käytössä on konkretisoidut arviointiohjeet.

Oppimisen arviointi

Opinnoissa eteneminen, hylätyt arvosanat ja lukion oppimäärän suorittaminen

Oppilaitoksen ulkopuoliset opinnot