Laadukas oppiminen

 

Oppiminen on seurausta opiskelijan aktiivisesta ja tavoitteellisesta toiminnasta. Se tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden opiskelijoiden, opettajien, asiantuntijoiden ja yhteisöjen kanssa erilaisissa oppimisympäristöissä.

Opiskelijan oppimisen ja osaamisen laatua mitataan kansallisten ja koulun omien tietovarantojen avulla. Ylioppilaskokeissa osaamista mitattavien oppiaineiden osalta ylioppilastutkintolautakunnan tietovarannot ovat keskeisimpiä. Laaja-alaisen kuvataiteen ja musiikin osalta koulun omat tietovarannot sekä julkishallinnon auditoinnit ovat keskeisimpiä.

Laatukäsikirjassa kiinnitämme laajaa huomioita opiskelijoiden oppimistaitoihin ja niiden tavoitteelliseen kehittämiseen. Näissä oppimistaidoissa on puutteita ja nämä löydökset on saatu kouluterveyskyselyn (THL) tulosten kautta. Keskitymme vuosina 2024 ja 2025 oppilaitoksen hanketyössä tähän teemaan. Lukiomme arviointikäytänteet tukevat ja ohjaavat oppimista. 

Taidelukiolla on lv. 2024-2025 alkaen opintojakson aikainen palautejärjestelmä käytössä. Palautetieto kerätään kesken opintojakson ja sen avulla pyritään varmistamaan, että opiskelijoiden saama opetus on laadukasta. Jos laatupoikkeamaa opiskelijoiden mukaan on, opettaja ehtii tähän reagoida. Nämä palautteet kerätään wilma-sovelluksen avulla.

Laajoilla opiskelijakyselyillä kerätään dataa laajemmin. Laadukas oppiminen -laatutekijän suhteen nämä palautteet ovat aivan keskeisiä. Palautteissa on vahvasti eriytetty yleislukioaineiden, laaja-alaisen kuvataiteen ja musiikin palautteet. Näitä palautteita käsitellään asianomaisissa tiimeissä eli vuosikurssi- ja hallintotiimeissä sekä kuvataiteen ja musiikin tiimeissä.

Lukiokoulutuksen laatustrategia asiakirjassa laadukas oppiminen -laatutekijään on sisällytetty erityisopetus ja ohjaus. Nämä osiot on siirretty laatukäsikirjassamme hyvinvointi ja osallisuus -laatutekijään.

Vaatimustenmukaisuusasioita on koottu tähän alle

Opetussuunnitelma

Opetussuunnitelman perusteet on Opetushallituksen antama valtakunnallinen määräys, jonka mukaan paikalliset opetussuunnitelmat laaditaan. Nykyisen opetussuunnitelman perusteet annettiin 2019 ja paikallinen opetussuunnitelmatyö oli käynnissä 2019-2021. 

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019. Määräykset ja ohjeet 2019: 2a. OPH

Perusteiden mukainen opetussuunnitelma otettiin käyttöön 1.8.2021. On huomioitava, että perusteissa ei ole määräystä tai ohjetta lukion erityistehtävien mukaisten oppiaineiden eikä niiden opintojaksojen osalta. 

Savonlinnan Taidelukion opetussuunnitelma

On huomioitava, että perusteissa ei ole määräystä tai ohjetta lukion erityistehtävien mukaisten oppiaineiden eikä niiden opintojaksojen osalta. Alla linkkisiirtymät kuvataiteen ja musiikin oppiaineisiin ja niiden opintojaksoihin.

Kuvataidelukion paikalliset oppiaineet – Savonlinnan Taidelukio

Musiikkilukion paikalliset oppiaineet ja opintojaksot – Savonlinnan Taidelukio

Valtioneuvoston asetus lukiokoulutuksesta (810/2018) sisältää liitteen, josta löytyy lukiokouluutksen oppimäärän sisältyvät opinnot

Valtioneuvoston asetus lukiokoulutuksesta (810/2018)

Ylioppilastutkinto

Ylioppilastutkintoa hallinnoi ja säätelee Ylioppilastutkintolautakunta. Oppilaitoksen tulee noudattaa sen antamia määräyksiä ja ohjeita.

Laki ylioppilastutkinnosta (502/2019)

KOSKI-palvelu, OPH

Opetushallituksen kansallinen opiskeluoikeuksien ja suoritusten keskitetty integraatiopalvelu KOSKI sisältää opetuksen ja koulutuksen valtakunnalliseen tietovarantoon tallennetut tiedot oppijoiden yksittäisistä opiskeluoikeuksista, opintosuorituksista sekä suoritetuista tutkinnoista. 

Opetuksen ja koulutuksen tietovarannon yhteisrekisterinpitäjiä ovat tietoja tallentavat opetuksen ja koulutuksen järjestäjät yhdessä tietovarantoa ylläpitävän Opetushallituksen kanssa. Tässä viitekehyksessä myös Savonlinnan Taidelukio tallentaa lukiokoulutuksen opintosuoritus- ja tutkintotiedot tietovarantoon. Tätä työtä Taidelukiolla tekee rehtori ja koulusihteeri.

Laki valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä

Oppimateriaalit

Oppilaitoksessa käytetään kolmen eri oppikirjakustantajan oppimateriaaleja;

Lukion oppimateriaalit – Otava Oppimisen palvelut

Sanoma Pro

Studeo | Paremman oppimisen puolesta

Oppilaitoksessa käytössä olevat materiaalit

 

Opintojen arviointi

Opintojen arvioinnista säädellään Savonlinnan taidelukion opetussuunnitelmassa. Tämän lisäksi oppilaitos on konkretisoinut arviointikäytänteitä

Oppimisen arviointi (onedu.fi)

Koulun ulkopuoliset opinnot (onedu.fi)

Opinnoissa eteneminen, hylätyt arvosanat ja lukion oppimäärän suorittaminen (onedu.fi)

Laadukas oppiminen -laatutekijää kuvataan seuraavilla osioilla, osiossa myös linkkisiirtymä artikkeleihin:

Kuvataiteen opetus

Musiikin opetus

Ylioppilastutkinnossa mitattavien oppiaineiden opetus

Oppimateriaalit ja oppimisympäristöt

Arviointi

Oppimaan oppimisen taidot